Domännamnets betydelse och allmän hosta.

Hej hopp!

Det har varit en salig blandning av inlägg i min blogg den senaste tiden. Det beror till stor del på bristen av samtalsämnen och aktuella ämnen. Se det som en kritik mot vår mer polariserade värld; i vilket fall Sverige. Vissa håller inte med mig i fråga och anför att det visst finns ämnen att diskutera och som har högsta prioritet. Sure! Absolut. Jag kan inget annat än att hålla med er; men samtidigt misströsta.



Bristen på mångfald (då inte syftat på invandrarpolitiska inslag) är tydlig, i synnerhet beträffande årets valrörelse. Jag har nog sällan skådat en så uddlös debatt och en ignorant hållning till retorik! Vad i helvete är det som pågår? Är det något slags ”slaget vid Hastings-syndrom”? D.vs. att man ger upp p.ga. av taktiska blunders (pers. anm). Det är beklagansvärt att se denna totalt uddlösa och idéfattiga valrörelse. Vart fan tog idealen vägen?

Men å andra sidan har den svenska högern/vänstern aldrig varit speciellt bra på att hantera frågor såsom arbetslöshet, m.m. Jag åsidosätter hela debatten för att få framföra ett eget argument i debatten om att skapa nya jobb och gör det genom att återigen lista upp några punkter genom en s.k. punktlista.

  1. Sänk arbetsgivaravgifterna för små- & medelstora företag
  2. Riktade skatteavdrag för gröna omställningstjänster, såsom ökad svensk biogasutvinning
  3. Fler lärlingsplatser
  4. Ett arbetsgivar- och skatteavdrag för småföretagare som anställer personer under 30 år.
  5. Delvis mer pengar åt välfärden för att på så vis öka antalet anställda.


Varför jag skrev det här inlägget ikväll handlar delvis om att det snart är val! Ditt val! Jag vill således ge dig min syn på vad jag anser vara viktigt inför valet, även om jag lovade att det här inte skulle vara en politisk blogg. Man borde nästan göra som Ellen, se (http://gamellen.blogg.se) och på en gång ta avstånd från sådana inlägg.

Mitt andra skäl var att rikta en viss kritik mot synsättet på domännamn som finns i Sverige, i viss del, i synnerhet hos min underbara f.d. kollega. Det är alltså inget angrepp mot honom, utan ett synsätt som jag har som inte har med honom eller min f.d. arbetsgivare att göra.
Min syn på domännamn kommer jag att ta upp i fler inlägg. Men min grundläggande syn på domännamn är att det trots allt är ett förlegat och ålderdomligt sätt att se på saken. Som Data- systemvetare (dock ej färdigutbildad: ska ej undanhållas) ser jag en helt annan bild av det här lilla fragmentet av internet, som jag ändå vill göra gällande att det är. Jag kommer i senare inlägg att försvara min hållning mer och tydligt.

Jag har aldrig trott på domännamnets betydelse i så stora drag, det ska jag inte sticka under stolen med! Trots att jag under tre (3) års tid arbetat vid Stiftelsen för Internetinfrastruktur, som ansvarar för toppdomänen under .SE. Jag håller med Peter Forsman, se (http://www.internetsweden.se) om att domännamnet kan missbrukas och att domännamnet har en betydelse för större aktörer. Men vad vill göra gällande är att det ord som finns inskrivet i SAOL (Svenska akademiens ordlista), "Googla", har ett visst och eller ett enormt betydande i dagens sätt att se på informationssökande. Jag tror att denna/dessa tekniker kommer att utgöra en allt större del av internetsverige i framtiden, och domännamnet kommer att få en allt mindre betydelse i sammanhanget. I synnerhet beträffande användandet av Iphone- och androidapps med dess urholkande av själva sökbegreppet då du har en direktlänk via din telefon.

Jag har anledning att återvända till frågan. Men just nu ville jag bara gratulera Peter Forsman på hans födelsedag och väcka lite debatt i fråga! Även om de flesta av mina läsare till min blogg inte har en aning om vad jag talar, och heller inte bryr sig. :) Grattis till en stor människa som jag faktiskt saknar i min vardag!

 

I nästa avsnitt lovar jag att bjuda på en vacker bild!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0